Polineuropatija nogu

Polineuropatija nogu je stanje u kom dolazi do oštećenja perifernih nerava u nogama, ali može zahvatiti i druge delove tela.

Periferni živci su nervi koji se protežu od mozga širom tela i povezuju mozak sa ostalim delovima tela, uključujući mišiće, kožu i unutrašnje organe. Ovo oboljenje može biti uzrokovano faktorima kao što su:

• metabolički poremećaji poput dijabetesa (polineuropatija dijabetika)
  • alkoholizam
  • autoimuni poremećaj
  • infekcije ili genetske predispozicije

Ipak, najčešći uzrok polineuropatije je definitivno dijabetes i u tom slučaju se ovo oboljenje naziva i dijabetična polineuropatija.

Simptomi polineuropatije se ispoljavaju kroz utrnulost, bol, slabost mišića, gubitak osećaja u delu tela i probleme s ravnotežom.

U zavisnosti od uzroka i ozbiljnosti stanja, lečenje uključuje terapiju lekovima, fizikalnu terapiju i promene u načinu života kako bi se simptomi stavili pod kontrolu i da bi se sprečilo dalje napredovanje oštećenja nerava.

Polineuropatija nogu simptomi

Polineuropatija nogu je specifičan tip polineuropatije koji nastaje usled oštećenja perifernih živaca koji prožimaju donje ekstremitete, odnosno noge.

Ovo oboljenje značajno utiče na funkciju nogu i dovodi do tegoba i sledećih simptoma:

• Trnci u predelu nogu
  • Utrnulost nogu
  • Slabost mišića i bol
  • Problemi sa ravnotežom
  • Bol (bolna polineuropatija)

Uzroci polineuropatije nogu su slični opštim uzrocima polineuropatije, kao što su dijabetes, autoimune bolesti i infekcije. Na samom početku bolesti, nisu izražene tegobe, već se mogu osetiti blaži simptomi poput sporijih refleksa i smanjene osetljivosti zahvaćenog područja.

Polineuropatija uzroci

Uzroci oboljenja se razlikuju u zavisnosti od toga o kom tipu polineuropatije se radi, a najčešći oblici polineuropatije su:

• dijabetična (dijabetesna) polineuropatija
  • aksonalna polineuropatija
  • senzomotorna polineuropatija
  • hronična inflamatorna demijelinizaciona polineuropatija

Kao što sam naziv govori, dijabetička polineuropatija je izazvana odumiranjem nerava usled oboljenja dijabetes. Hronično inflamatorna polineuropatija je autoimuni oblik ovog oboljenja, kada organizam sam napada svoje nerve i izaziva tegobe.

S druge strane, senzomotorna polineuropatija može biti izazvana i dijabetesom, ali i autoimunim odgovorom organizma ili usled alkoholizma. Ako je oboljenje nerava nastalo usled hroničnog alkoholizma, u tom slučaju se radi o alkoholnoj polineuropatiji.

Kako dijabetes utiče na nerve

Kao što je prethodno pomenuto, dijabetes ima ozbiljan uticaj na nerve, a kada dođe do oboljenja nerava nastaje dijabetička neuropatija. Dijabetička ili dijabetesna neuropatija (polineuropatija diabetica) je vrsta nervnog oštećenja koja nastaje kao posledica dugoročno visokog nivoa šećera u krvi kod osoba sa dijabetesom.

Dijabetes može da ošteti nerve koji kontrolišu mišiće, što dovodi do slabosti mišića, posebno u nogama i utiče na hod i ravnotežu. Pored ekstremiteta, neuropatija može uticati na nerve koji kontrolišu unutrašnje organe, poput srca, želuca, creva i bešike.

Posledično se javljaju problemi sa regulacijom krvnog pritiska, varenjem hrane, seksualne disfunkcije i problema sa mokrenjem. U težim slučajevima može doći i do problema pri žvakanju hrane i otežanog govora. Ovi simptomi se vremenom pogoršavaju ako se dijabetes i polineuropatija adekvatno ne leče.

Hronična inflamatorna demijelinizaciona polineuropatija

Za razliku od dijabetične polineuropatije, hronična inflamatorna demijelinizaciona polineuropatija nije izazvana dijabetesom, već je autoimuno oboljenje.

Javlja se kada imunološki sistem greškom napada i oštećuje sopstveno tkivo, mijelinski omotač perifernih nervnih vlakana.

Hronična inflamatorna demijelinizaciona polineuropatija utiče na periferni nervni sistem, a karakteriše je upala i oštećenje mijelinskog omotača nervnih vlakana, što dovodi do problema sa prenosom informacija između mozga i perifernih delova tela.

Primarno lečenje uključuje imunosupresivne lekove, intravenske imunoglobuline ili plazmaferezu kako bi se smanjila upala i poboljšala funkcija nervnog sistema.

Senzomotorna polineuropatija

Senzomotorna polineuropatija (senzorna polineuropatija) je stanje koje utiče na senzorne (osetljivost) i motorne funkcije perifernih nerava. Osoba oseća simptome kao što su gubitak osećaja, trnjenje ili bol u ekstremitetima (senzorni simptomi), kao i slabost mišića ili smanjenje refleksa.

Senzomotornu polineuropatiju takođe može izazvati dijabetes, koji posledično dovodi do oštećenja nervnih vlakna. Može biti izazvana i autoimunim poremećajem, ili Guillain-Barreovim sindromom.

Neka istraživanja ukazuju da nedostatak određenih vitamina i minerala, poput vitamina B12 ili folata, može izazvati ovu vrstu neuropatije.

Šta je alkoholna polineuropatija?

Alkoholna polineuropatija se javlja kao posledica hroničnog alkoholizma. Simptomi obično počinju postepeno, ali se vremenom pogoršavaju.

Dugoročna i prekomerna konzumacija alkohola oštećuje nervni sistem na različite načine, direktno oštećuje nerve i uskraćuje važne hranljive materije.

Kako bi se ovaj vid polineuropatije kontrolisao, neophodno je smanjenje ili potpuni prestanak konzumacije alkohola, što može dovesti do poboljšanja stanja pacijenta i sprečiti dalje komplikacije. Preporučuje se i primena dodataka ishrani koji sadrže kompleks vitamina B jer zbog alkoholizma dolazi do deficita ovog bitnog vitamina u organizmu.

U kojim delovima tela se može javiti polineuropatija?

Polineuropatija može biti generalizovana i uticati na veći broj perifernih nerava ili može biti lokalizovana, utičući samo na jednu regiju tela, pa se s toga može javiti u predelu:

• Ruke i podlaktice (polineuropatija ruku)
  • Noge i stopala (polineuropatija stopala)
  • Torzoa
  • Lica

Kada se polineuropatija javi u ekstremitetima, najčešće prvo pogađa prste na rukama i nogama, javlja se trnjenje prstiju, bol, gubitak osećaja, slabost mišića ili problem sa koordinacijom pokreta. Kada polineuropatija izazove jače tegobe u predelu nogu, može doći i do problema sa ravnotežom i hodom.

Nešto ređe, polineuropatija utiče na periferne nerve u torzou, što izaziva bol, osećaj peckanja ili slabost u predelu grudnog koša ili stomaka. U retkim slučajevima, polineuropatija pogađa nervna vlakna lica i dovodi do slabosti mišića na licu i otežanog žvakanja.

Polineuropatija lečenje

Ako se ustanovi da je uzrok polineuropatije dijabetes, pre svega se treba posvetiti regulisanju ove bolesti, jer je lečenje osnovnog uzroka polineuropatije ključno za sprečavanja pogoršavanja tegoba.

Ublažavanje simptoma poput bola i trnjenja se postiže primenom analgetika, a za bolju koordinaciju i jačanje mišića se neretko savetuje fizikalna terapije.

Pored primene redovne terapije za dijabetes, bitno je da osoba prilagodi svoje svakodnevne navike, odnosno da promeni ishranu, intenzivira fizičku aktivnost kako bi smanjila rizik od komplikacija.

Osobe koje boluju od polineuropatije su često podložne određenim komplikacijama kao što su infekcije i problemi sa probavom i mokrenjem, što zahteva dodatni nadzor i terapiju.

Polineuropatija prirodni lek i alternativni lekovi za polineuropatiju

Veliki broj ljudi koji boluje od polineuropatije svedoče da alternativni lekovi za polineuropatiju ublažavaju simptome oboljenja.

Smatra se da određeni suplementi kao što su vitamin B kompleks, alfa-lipoinska kiselina, akupunktura i akupresura mogu pomoći u smanjenju tegoba i da su efikasan lek za polineuropatiju.

Ekstrakt ginko bilobe može imati blagi analgetski efekat i pomoći u smanjenju bola povezanog sa polineuropatijom. Međutim, važno je imati na umu da alternativni tretmani nisu uvek dovoljno istraženi, niti je njihovo dejstvo dokazano.

Stoga je važno da se o eventualnoj primeni alternativnih lekova konsultujete sa lekarom, pre nego što se započne sa njihovom upotrebom. Pored toga, alternativni lekovi nikako ne smeju biti zamena za prepisanu terapiju medikamentima.

Lečenje polineuropatije

Terapija za polineuropatiju zavisi od uzroka i simptoma bolesti. Kao što je prethodno pomenuto, ako je polineuropatija uzrokovana dijabetesom, tretman će se fokusirati pre svega na lečenje ili kontrolisanje osnovnog uzroka, odnosno, na lečenje dijabetesa.

Preporučuju se i zdravije životne navike, zdrava ishrana, redovno vežbanje, izbegavanje alkohola i prestanak pušenja kako bi se ublažili simptomi i sprečile komplikacije.

Često se preporučuje i primena fizikalne terapije koja pomaže u očuvanju snage mišića i poboljšanju ravnoteže kroz vežbe za polineuropatiju.

Ipak, sve pomenuto utiče samo na ublažavanje simptoma a ne uklanja oštećenja nerava i glavni uzrok oboljenja.

Inovativna FSWT terapija predstavlja revoluciju u lečenju polineuropatije jer ima sposobnost regeneracije odumrlih nerava i na taj način leči sam uzrok oboljenja.

Kako se polineuropatija leči FSWT metodom?

FSWT terapija primenom fokusnih akustičnih talasa, koji prodiru i do 12cm duboko u tkivo, regenerišu obolelu regiju i omogućavaju oporavak uz ublažavanje tegoba nastalih usled problema sa nervima.

Nema kontraindikacija za primenu FSWT terapije, tako da se može primenjivati i kod pacijenata sa dijabetesom i drugim hroničnim oboljenjima. Sam terapijski postupak je potpuno bezbolan i nije potrebna primena anestetika tokom terapija.

Dubinska regeneracija nerava i bolja prokrvljenost obolele regije vraćaju normalnu funkcionalnost i omogućavaju pacijentu da se vrati uobičajenim aktivnostima bez bola i utrnulosti.

Vodeći centar inovativnih terapija u regionu