Glavna uloga limfnog sistema je održavanje ravnoteže tečnosti u tkivima, borbi protiv infekcija i filtriranju štetnih materija.

Šta je limfedem? Limfedem nastaje kada limfni sistem izgubi sposobnost da efikasno transportuje limfu kroz organizam.

Prekomerno nakupljanje limfe, odnosno limfostaza, dovodi do formiranja otoka u jednom delu ekstremiteta koji stručno nazivamo limfedem.

Različitim terapijskim metodama se mogu ublažiti simptomi limfedema limfnih puteva i izbeći moguće infekcije i komplikacije.

Postoje dva glavna tipa limfedema

Limfedem može biti primarni ili sekundarni. Primarni tip limfedema je genetski uslovljen i nastaje usled komplikacija tokom razvoja limfnih sudova.

Simptomi primarnog limfedema se obično javljaju u ranom detinjstvu ili adolescenciji. Međutim, sekundarni tip limfedema se javlja dosta češće u opštoj populaciji.

Sekundarni tip nastaje kao posledica nekog drugog zdravstvenog problema koji ometa normalan protok limfe kroz limfne sudove. To može biti hirurški zahvat, ozleda ili infekcija koja blokira limfne puteve.

Limfedem simptomi i otok ekstremiteta

Limfedem donjih ekstremiteta (limfedem noge) se nešto češće javlja u odnosu na druge delove tela.

Ovo područje je sklono nakupljanju limfe zbog pritiska koji se stvara tokom dana dok osoba stoji ili sedi. Najčešće se javlja otok jedne noge ili otok nogu ispod kolena.

Limfedem najčešće zahvata donje ili gornje ekstremitete, ali se može javiti i u drugim delovima tela, glavi ili genitalnoj regiji.

Simptomi podrazumevaju bol i otok noge, oticanje tkiva, ukočenost, bol i osećaj težine u predelu koji je otečen.

Jedna od najtežih tegoba jeste smanjena pokretljivost zahvaćenog područja. Pored smetnji u funkcionisanju, limfedem za većinu ljudi koji ga imaju predstavlja i veliki estetski problem.

Koža u predelu limfedema se zadebljava i ekstremitet postaje tvrd na dodir, a u težim slučajevima dolazi do curenja limfe, (limforeja) ili krvarenja (elefantijaza).

Terapija limfedema ruke nakon operacije raka dojke

Limfedem ruke se može javiti nakon operacije karcinoma dojke, kao posledica oštećenja ili uklanjanja limfnih čvorova tokom operacije.

Limfedem nakon operacije dojke se najčešće javlja ukoliko je izvršena radikalna mastektomija ili limfadenektomija (odstranjivanje limfnih čvorova).

Prilikom limfadektomije se odstranjuje što veći broj limfnih čvorova kako bi se izbegla pojava metastaza u datoj regiji.

Limfedem ruke se nakon operacije javlja postepeno, a može se pojaviti i nekoliko godina nakon izvršene operacije.

Uzrok limfedema pored operacije dojke mogu biti i drugi hirurši zahvati, zatim određene povrede, infekcije, tumori ili prekomerna telesna težina.

U najtežim slučajevima limfedema se preporučuje operativni zahvat. Fizionova centar sprovodi lečenje limfedema primenom inovativnog protokola 620 bez operacije.

Koje osobe imaju predispozicije za limfedem?

Faktor rizika za nastajanje limfedema predstavljaju godine života, jer je limfedem češći kod starijih osoba.

Osobe koje pate od reumatoidnog ili psorijaznog artritisa isto tako imaju predispoziciju za nastanak limfedema.

Kao što je predhodno pomenuto, osobe koje imaju problem sa gojaznošću takođe imaju veće šanse za nastanak limfedema.

Lečenje limfedema konvencionalnim metodama podrazumeva kombinovanje fizikalne terapije i nošenje kompresionih čarapa.

Limfedem prirodno lečenje i limfna drenaža

Rukav za limfedem može pomoći u ublažavanju simptoma kao dodatno sredstvo.

U slučaju limfedema nogu, nošenje kompresionih čarapa pomaže u održavanju pravilnog pritiska na zahvaćenom području i sprečava dalje nakupljanje tečnosti.

Primena posebne masaže, poznatije kao limfna drenaža, može ublažiti otok i tegobe.

Kombinacijom ovih terapijskih metoda se smanjuje otok, poboljšava cirkulacija limfe, a samim tim i funkcija zahvaćenog područja ostaje očuvana, kao i limfni sudovi.

Mnogi ljudi žele da pronađu prirodni lek za limfedem, poput krema za limfedem. Međutim, ovakva vrsta lečenja limfedema nije dovoljno efikasna ako se primenjuje samostalno.

Bitno je napomenuti da određena stanja predstavljaju kontraindikacije za lečenje, a to su venska tromboza, određena oboljenja krvnih sudova, aktivni malignitet ili kongestivna srčana slabost.

Da li je limfedem izlečiv?

Limfedem je hronično stanje koje se ne može u potpunosti izlečiti, ali se može staviti pod kontrolu. Zahvaljujući dostupnim terapijskim tretmanima se simptomi mogu značajno ublažiti.

Ljudi koji imaju limfedem danas žive bez posebnih ograničenja uz adekvatnu terapiju.

Poželjno je blagovremeno sprovesti tretman lečenja, jer limfedem ima progresivni karakter i može napredovati do faze kada je funkcionalnost regije znatno ugrožena.

Stadijumi razvoja limfedema

Postoje tri stadijuma, odnosno faze razvoja limfedema. Prvi stadijum predstavlja rano nakupljanje tečnosti, a zahvaćena regija je skoro normalne veličine i oblika.

U drugoj fazi otok postaje veći, a prilikom pritiska ostaje vidljivo udubljenje. U ovoj fazi otok može postati i čvrst zbog nastanka fibroze.

U poslednjem stadijumu otok postaje “sunđerast”. Na koži se mogu pojaviti bradavice, depoi masti i akantoza. U krajnjoj fazi može doći do potpunog gubitka funkcije ekstremiteta i elefantijaze kada se potpuno gubi obim pokreta.

Elefantijaza je stanje u kome dolazi do ekstremnog povećanja veličine obolelog organa, čak i do višestrukog povećanja u odnosu na prvobitnu veličinu.

Izuzetno je bitno pravovremeno početi sa sprovođenjem lečenja kako bi se izbegle komplikacije i ulazak u teže faze limfedema.

Lečenje limfedema u Fizionova centru inovativnim protokolom lečenja

Ako je došlo do pojave limfedema, preporuka je da se sa terapijskim postupkom počne što pre.

Fizionova centar sprovodi lečenje lemfedema primenom inovativnog protokola 620 koji se sastoji od sledećih terapijskih procedura:

• Hipobarična terapija
  • Krioterapija
  • Salus Talent
  • MFR
  • Gymnna drenaža
  • Radijalni talasi
  • FSWT terapija fokusnim talasima

Ove inovativne tehnike lečenja limfedema dovode do značajnog ublažavanja simptoma i smanjenja otoka.

Inovativni protokol lečenja će omogućiti da što brže dođe do ublažavanja simptoma limfedema i samim tim očuvanja funkcionalnost zahvaćene regije.

Potražite stručnu pomoć i podršku ako je došlo do razvoja simptoma bolesti i zakažite pregled u Fizionovi što pre.

Usavršavanje znanja našeg tima pomaže da blagovremeno uspostavimo dijagnozu limfedema

Kada govorimo o lečenju limfedema, rana dijagnostika je od ključne važnosti za uspešan terapijski proces pomoću kojeg značajno smanjujemo otok usled limfedema.

Naš stručni tim je kroz edukaciju i pohađanje prestižnih svetskih seminara imao priliku da proširi znanje iz različitih oblasti fizikalne terapije i na taj nači usavrši svoj terapijski proces.

Pored edukacija, Fizionova posećuje i ugledne sajmove medicinske opreme čijom primenom ubrzavamo terapijski proces i činimo lečenje limfedema potpuno bezbolnim.