Neuropatija predstavlja medicinsko stanje kod koga dolazi do oštećenja ili disfunkcije perifernih nervnih vlakana, a pomenuto oboljenje je posledica različitih bolesti.

Periferni nervi prenose informacije iz mozga i kičmene moždine (centralni nervni sistem) u druge delove tela, kožu i unutrašnje organe.

Kada dođe do oštećenja perifernih nervnih vlakana, javljaju se različiti simptomi, uključujući bol, trnjenje, gubitak osećaja prilikom nadražaja, slabost mišića ili problemi sa koordinacijom pokreta.

Lečenje podrazumeva primenu lekova za kontrolu simptoma, primenu fizikalne terapije, promene u načinu života i upravljanje osnovnim uzrokom koji je izazvao neuropatije.

Šta je uzrok neuropatija

Neuropatija može biti uzrokovana različitim faktorima, a neki od najčešćih su:

• Dijabetes
  • Povrede
  • Infekcije
  • Toksične supstance
  • Genetski poremećaji
  • Autoimune bolesti

Jedan od najčešćih uzroka neuropatije je oboljenje dijabetes, jer visok nivo šećera u krvi oštećuje nerve i dovodi do tegoba i simptoma neuropatije. Povrede kao što su udarci, prelomi i povrede kičme mogu oštetiti periferne nerve i dovesti do neuropatije.

Pored toga, infekcije poput herpesa, HIV-a ili hepatitisa C, mogu takođe izazvati neuropatiju, ali i određeni autoimuni poremećaji kao što su lupus, reumatoidni artritis ili Guillain-Barré sindrom. Pored toga, dokazano je da i genetski faktori imaju značajan uticaj na pojavu i razvoj neuropatije.

U kom delu tela se javljaju neuropatije?

Neuropatija najčešće zahvata periferne delove ekstremiteta. Oštećenje perifernih nerava koji inervišu ruke, noge i stopala dovodi do tegoba poput bola, trnjenja, gubitka osećaja ili slabosti mišića u ovim delovima tela. Senzacije na koži poput trnjenja, peckanja ili osećaj "ubadanja igle" su izuzetno česti.

Ređe, utiče na funkcije kao što su varenje, srčani ritam, kontrola bešike i seksualna funkcija ali se u nekim slučajevima javljaju i ove tegobe. Određeni tipovi neuropatije su koncentrisani na veće nerve u bedrima, kukovima i zadnjici, koji mogu dovesti čak i do problema sa kretanjem.

Pored toga, neuropatija može da pogodi specifične organe kao što su oči (neuropatija optičkog nerva), uši (neuropatija slušnog nerva) ili probavni trakt (neuropatija vagusnog nerva).

Šta je neuropatija nogu?

Kada dođe do štećenja perifernih nerava koji inervišu donje ekstremitete, javlja se neuropatija nogu što dovodi do bola, trnjenja, peckanje, ali i do težih tegoba poput slabosti mišića ili problema sa ravnotežom i koordinacijom.

Neuropatija nogu je najčešće uzrokovana dijabetesom, povredama i infekcijama, što značajno ometa svakodnevne aktivnosti pacijenata. Fizikalna terapija može značajno ublažiti simptome neuropatije nogu kroz primenu terapijskih metoda i vežbi koje poboljšavaju funkciju mišića, cirkulaciju krvi, utiču na smanjenje bola i poboljšanje pokretljivosti.

Razlika između neuropatije i polineuropatije

Oboljenja neuropatija i polineuropatija imaju veoma slične simptome, oba stanja uzrokuje oštećenje i disfunkciju nervnih vlakana, ali se polineuropatija odnosi na specifičan tip neuropatije koji pogađa više perifernih nerava istovremeno.

Drugim rečima, neuropatija je lokalizovana, dok je polineuropatija generalizovana i pogađa više delova tela istovremeno.

Oba stanja mogu biti izazvana dijabetesom, međutim, polineuropatija može biti posledica i alkoholizam kao i kontakta sa toksičnim supstancama. Simptomi su slični kod oba oboljenja, ali se kod polineuropatije javljaju u više delova tela.

Da li diskus hernija može da izazove neuropatiju?

Kada dođe do oboljenja diskus hernija, tj. kada se unutrašnji deo intervertebralnog diska ispupči kroz spoljni omotač, može doći do pritiska na spinalne nerve. Kada se nerv pritisne ili iritira, postoji opasnost da se nerv ošteti i da dođe do disfunkcije nervnih vlakana i neuropatije. Ovaj vid neuropatije izazvan diskus hernijom se jos naziva i neuropatija kičme.

Ako dođe do hernije diska u lumbalnoj regiji kičme (donjem delu leđa), ispupčenje diska može pritisnuti spinalni nerv koji izlazi iz kičmenog stuba u tom području, a pritisak može izazvati oštećenje ili iritaciju nervnih vlakana. Posledično dolazi do pojave simptoma neuropatije u donjem delu leđa, kukovima, nogama ili stopalima.

Neuropatija se neće javiti kod svih pacijenata koji imaju diskus herniju, ali predstavlja jednu od češćih komplikacija ovog oboljenja. Trajanje simptoma i neuropatskog bola varira, zavisno od uzroka neuopatije i načina lečenja. Kod mnogih pacijenata je neuropatija privremena, dok kod izvesnog broja ljudi oboljenje može trajati dugo ili čak trajno.

Neuropatija bolovi i tegobe

Pacijenti koji boluju od neuropatije tegobe koje osećaju često opisuju kao peckanje, žarenje ili bol pri dodiru. Osobe koje imaju neuropatiju mogu imati utisak kao da su stalno izložene sitnim ubodima ili peckanju po koži.

Bol je uglavnom praćen osećajem vrućine ili peckanjem koje se širi kroz zahvaćeno područje. Često se događa da neuropatski bol bude oštar, ubadajući i da se javlja u napadima. Bol često prati i utrnulost, područja zahvaćena neuropatijom postaju izuzetno osetljiva na dodir, pa i najmanji nadražaj ili blagi pritisak mogu izazvati bol.

Neuropatski bol može biti konstantan ili se može pojaviti u napadima, dok intenzitet varira. Pomenute tegobe mogu izuzetno ometati svakodnevni život i značajno uticati na kvalitet života osobe koja pati od neuropatije.

Neuropatija simptomi i tipovi oboljenja

Postoji nekoliko vrsta neuropatije, koje su izazvane različitim faktorima, a to su:

• dijabetička neuropatija
  • periferna neuropatija
  • autoimuna neuropatija
  • fokalna neuropatija
  • autonomna neuropatija
  • kompresivna neuropatija
  • proksimalna neuropatija
  • senzorna neuropatija
  • leberova hereditarna optička neuropatija

Fokalnu neuropatiju, takođe poznatu kao mononeuropatija, karakteriše oštećenje pojedinačnih nervnih vlakana u određenim delovima tela. Na primer, može se javiti oštećenje nerva u ruci ili nozi, što dovodi do specifičnih simptoma u tim delovima tela.

Proksimalna neuropatija utiče na velike nerve u nogama, bedrima, kukovima ili zadnjici, a simptomi se ispoljavaju kroz bol, slabost mišića i problem sa hodanjem. Kod senzorne neuropatije dolazi do specifičnih simptoma u vidu promena u senzaciji kože, kao što su trnjenje, peckanje ili gubitak osećaja prilikom dodira.

Neuropatski bol je najizraženiji tokom noći ili kada se osoba odmara. Takođe, može biti izazvan dodirivanjem ili pritiskom na oštećena područja. Ovo su samo neke od mnogih vrsta neuropatije, a svaka može imati različite uzroke, simptome, ali i sam postupak lečenja se razlikuje u zavisnosti od tipa neuropatije.

Na specijalističkom pregledu utvrđuje koji je glavni uzrok neuropatije i u skladu sa tim se bira i terapijski tretman. Precizna dijagnostika je ključna za odabir odgovarajućeg vida lečenja. Svaka od navedenih vrsta neuropatije zahteva stručno lečenje i nadzor lekara tokom terapijskog procesa.

Ko ima veći rizik za razvoj neuropatije?

Određeni faktori povećavaju rizik od razvoja neuropatije, pre svega dijabetes, alkoholizam i hronične infekcije. Dijabetes je jedan od najčećih uzroka neuropatije, a rizik za njen razvoj je naročito izražen kod osoba koje pate od dijabetesa duži niz godina.

Pored toga, određene genetske predispozicije povećavaju rizik od neuropatije. Na primer, Leberova hereditarna optička neuropatija (LHON) je genetski poremećaj koji dovodi do gubitka vida.

Značajan faktor rizika je i alkoholizam, kao i oštećenje jetre ili bubrega koje može dovesti do akumulacije toksina u organizmu i uzrokovati neuropatiju. Čak i upotreba određenih lekova za HIV/AIDS, lekova za epilepsiju ili neki čak određeni antibiotici, mogu uzrokovati neuropatiju kao neželjeni efekat.

Da li neuropatija može da se izleči i kako?

Neuropatija je kompleksno zdravstveno stanje koje zahteva multidisciplinarni pristup lečenju. Iako se neuropatija može kontrolisati, a njeni simptomi ublažiti i staviti pod kontrolu, u mnogim slučajevima ona ne može potpuno da se izleči.

Cilj terapije je ublažavanje simptoma i sprečavanje daljeg napredovanja oštećenja nervnih vlakana. U lečenju se najčešće primenjuju lekovi za neuropatiju i kontrolu simptoma, kao što su analgetici, antidepresivi ili antikonvulzivi. Preporučuje se i primena fizikalne terapije, zdravije životne navike i lečenje osnovnog uzroka neuropatije.

Neuropatija lečenje i fizikalna terapija

Fizikalna terapija se često koristi kao deo celokupnog plana lečenja neuropatije. Iako sama terapija ne može potpuno izlečiti sam uzrok neuropatije, može značajno doprineti ublažavanju simptoma koje pacijent oseća. U terapiji neuropatije se primenjuju vežbe jačanja mišića, istezanja, elektroterapija i masaža.

Vodeći centar inovativnih terapija u regionu