Kifoza kičme je stanje koje utiče na držanje leđa, jer uzrokuje krivljenje kičme prema napred i može se javiti kod odraslih i kod dece. Kada govorimo o odraslima, većina ljudi svakodnevno provodi puno vremena sedeći ispred računara na svom radnom mestu, pa su kao posledica višečasovnog sedenja problemi sa kičmom veoma česti.

Kao posledica kifoze se pored lošeg držanja tela javlja i bol, ograničena pokretljivost, a deformitet neretko predstavlja i estetski problem.

Postoje različiti faktori koji mogu doprineti razvoju kifoze, uključujući loše držanje, genetiku, osteoporozu i degenerativne promene. Koji god primaran uzrok kifoze bio u pitanju, izuzetno je važno posetiti lekara čim se uoče prvi simptomi koji ukazuju na postojanje oboljenja.

Šta je kifoza kičme kod odraslih?

Kifoza je deformitet kičme koji karakteriše zaobljenje leđa ka napred, a vizuelno deluje poput "okruglih leđa" ili "povijenih leđa". Zdrava kičma ima nekoliko prirodnih zaobljenja, koja nisu odlika oboljenja kičme, već su deo normalne anatomije kičmenog stuba.

Ali, za razliku od normalnih zaobljenja, kifoza predstavlja deformaciju prema napred u gornjem dijelu leđa, koja je značajno izraženija od uobičajenih zaobljenja.

Kao posledica deformiteta može se javiti niz tegoba koje neretko dovede i do bola koji otežava pacijentima svakodnevne aktivnosti.

Glavni simptomi kifoze

Simptomi kifoze variraju u zavisnosti od ozbiljnosti stanja, a neki od uobičajenih simptoma podrazumevaju:

• Promene u držanju tela
  • Bol u leđima
  • Ograničnu pokretljivost
  • Umor mišića
  • Estetske probleme

Osoba s kifozom ima nepravilno držanje tela, zaobljena leđa, ramena povijena ka naped. Neretko se javlja i bol u gornjem delu leđa ili ramenima, posebno nakon dugog perioda sedenja ili stajanja.

Kifoza ograničava pokretljivost u gornjem delu leđa, osoba oseća umor u mišićima i leđima nakon aktivnosti ili stajanja. Što je bolest duže prisutna i simptomi će samim tim biti izraženiji, ako se ne sprovodi pravilna terapija i lečenje bolesti.

Ako imate krivu kičmu i primećujete simptome koji ukazuju na postojanje kifoze, važno je da se obratite lekaru kako biste dobili odgovarajuću procenu i tretman.

Šta uzrokuje kifozu?

Kao i kod ostalih oboljenja kičmenog stuba, postoji nekoliko faktora koji utiču na razvoj kifoze, a glavni faktori koji utiču na razvoj kifoze su:

• Loše držanje, odnosno dugoročno nepravilno držanje tela, poput sedenja sa nepravilnom posturom.
  • Osteoporoza, stanje u kom kosti postaju krhke i lomljive, može uzrokovati kifozu zbog gubitka gustine kostiju.
  • Degenerativne promene kičme, diskovi koji se troše usled starenja, osteoartritis.
  • Genetski faktori i predispozicije.

Kako se leči kifoza?

Tretman za kifozu zavisi od ozbiljnosti stanja i simptoma koje osoba oseća. Nakon obavljenog fizijatrijskog pregleda, lekar pacijentu najčešće prepisuje fizikalnu terapiju, vežbe jačanja mišića leđa, ako je potrebno i medikamentoznu terapiju.

Fizikalna terapija pomaže u jačanju mišića leđa i poboljšava držanje tela. Specifične vežbe koje će Vam pokazati fizioterapeut usmerene na jačanje mišića leđa mogu pomoći u smanjenju simptoma kifoze.

U pojedinim slučajevima se savetuje i nošenje ortopedskih steznika (mider za kifozu), koji su podrška leđima i vrše korekciju držanja tela. Ako je potrebno, fizijatar Vam može preporučiti lekove za ublažavanje bola u leđiva nastalih usled kifoze.

U retkim slučajevima kada su tegobe teške ili se stanje brzo pogoršava, hirurški zahvati su neophodni kako bi se stanje kifoze popravilo.

Da li kriva kičma utiče na unutrašnje organe?

Kriva kičma, usled kifoze ili skolioze, ima uticaj na unutrašnje organe, ali se intenzitet razlikuje u zavisnosti od stepena zakrivljenosti, položaja kičme i samog deformiteta, kao i od anatomije tela pacijenta.

Kifoza može vršiti pritisak na organe i time izazvati poremećaj u njihovom normalnom funkcionisanju. Ako se kifoza nalazi u gornjem delu leđa, može ograničiti pokretljivost dijafragme, mišića koji pomaže u disanju, što može otežati normalno disanje i smanjiti kapacitet pluća.

Kod nekih oblika kifoze, može doći do pritiska na trbušne organe, želudac, creva ili jetru, što dovodi do simptoma poput gorušice, nadutosti ili otežane probave.

U nekim slučajevima, kriva kičma može ometati normalan protok krvi kroz telo, pa samim tim nastaju problemi sa cirkulacijom. U ređim slučajevima, kada kifoza vrlo izražena, može doći do pritiska na kičmenu moždinu, što dovodi do neuroloških simptoma kao što su bol, trnjenje ili slabost u udovima.

Važno je napomenuti da uticaj krive kičme na unutrašnje organe varira od osobe do osobe i zavisi od različitih faktora, a do komplikacija najčešće dolazi kod težih slučajeva kifoze. U većini slučajeva, lečenje pomaže u smanjenju uticaja na unutrašnje organe i poboljšava njihovo normalno funkcionisanje

Vežbe za kifozu kod odraslih kao vid prevencije

Različite vežbe za ispravljanje kifoze predstavljaju izuzetno korisan vid prevencije i smanjenja napredovanja oboljenja, posebno ako se rade pod nadzorom fizioterapeuta ili trenera.

Vežbe za kifozu kod odraslih koje jačaju mišiće leđa, mogu pomoći u održavanju pravilnog položaja kičme, a ojačani mišići će pružiti bolju potporu kičmenom stubu. Ipak, ako se ove vežbe sprovode bez nadzora stručnog lica, postoji mogućnost od eventualnih povreda, stoga treba biti izuzetno obazriv kada se opredelite za vežbanje.

Pored toga, core mišići, uključujući trbušne mišiće i mišiće donjeg dela leđa, takođe podržavaju kičmu i pomažu u održavanju pravilnog položaja tela, pa je bitno i njih ojačavati.

Pored vežbanja, bitno je da svesno utičete na svoje držanje tokom svakodnevnih aktivnosti, jer na taj način sprečavate dalje krivljenje kičme.

Savetuje se i lagana fizička aktivnost, poput plivanja, hodanja ili vožnje bicikla, jer ovaj vid rekreacije takođe ojačava mišiće leđa i podržava pravilnu posturu.

Da li se kifoza može ispraviti?

Kifoza torakalne kičme je deformitet koji uzrokuje zaobljenje leđa prema napred, je izazovno stanje s kojim se suočavaju mnogi ljudi. Jedno od glavnih pitanja koje se postavlja je da li se kifoza može ispraviti, kada jednom dođe do zakrivljenja.

Kifoza se može tretirati i u nekim slučajevima se može delimično ili potpuno ispraviti, posebno kod dece i adolescenata. Međutim, ispravljanje kifoze zavisi od različitih faktora, uključujući uzrok zakrivljenosti, starost pacijenta, stepen zakrivljenosti kičme, i druge zdravstvene faktore.

Što je pacijent mlađi, odnosno što je zakrivljenje blaže, bolje su prognoze za izlečenje i ispravljanje kičme.

Kako ispraviti kifozu?

Fizikalna terapija predstavlja jednu od najefikasnijih terapeutskih metoda za lečenje većine oboljenja kičmenog stuba.

Fizikalna terapija se primenjuje nakon postavljene dijagnoze od strane fizijatra isključivo uz stručan nadzor i instrukcije fizioterapeuta. U suprotnom, samostalno lečenje može dovesti do povreda i komplikacija koje će usporiti proces lečenja i pogoršati tegobe.

Neretko se na online tržištu mogu pronaći steznici za leđa koji pružaju podršku kičmi i pomažu u korekciji držanja tela. Međutim, oni obično nisu dugoročno rešenje i koriste se kao deo tretmana u kombinaciji s drugim metodama.

Lekari će često svojim pacijentima koji osećaju bolove usled kifoze prepisati lekove protiv bolova. Bitno je naglasiti da lekovi mogu pomoći u ublažavanju simptoma kifoze, ali neće direktno uticati na ispravljanje deformiteta.

U težim slučajevima kifoze, kada su simptomi ozbiljni i ne reaguju na prepisane metode lečenja, hirurški zahvati mogu biti uzeti u obzir kao potencijalno rešenje.

Ipak, operacija kifoze se preporučuje u retkim slučajevima, a kombinacija fizikalne terapije, steznika i lekova može biti sasvim dovoljna kako bi se smanjili simptomi i poboljšalo stanje i ublažile tegobe.

Razlike kod odraslih i dece sa kifozom

Kod odraslih, najčešći uzroci kifoze uključuju osteoporozu, degenerativne promene kičme, kao i loše držanje tela usled dugog sedenja ili stajanja.

Osim toga, povrede, kao što su kompresivne frakture pršljena, takođe mogu doprineti razvoju kifoze kod odraslih. Međutim, kod dece se često javlja i idiopatska kifoza, koja nema jasno definisan uzrok, ali se smatra da je najčešće povezana sa brzim rastom deteta.

Kifoza kod odraslih može biti izraženija i često uzrokuje bol u gornjem delu leđa, ograničenu pokretljivost i promene u držanju tela. Kod nekih odraslih osoba, kifoza može biti toliko izražena da postaje vidljiva i veoma očigledna.

Kifoza kod dece obično se manifestuje kao blaga zakrivljenost gornjeg dela leđa, koja je manje primetna i najčešće ne uzrokuje bol. Posebna terapija kifoze kod dece najčešće nije potrebna, već se preporučuju preventivne vežbe, rekreativna fizička aktivnost i sport poput plivanja.

Kome da se obratite ako imate simptome kifoze?

Ako posumnjate da imate problema sa kičmom, lekar specijalista kome treba da se obratite je fizijatar. Možete se za početak obratiti i svom lekaru opšte prakse i izneti mu postojeće simptome.

Lekar će Vas, ako postoji osnovana sumnja na oboljenje, uputiti dalje na specijalistički pregled. Kifoza zahteva individualni pristup lečenju, u skladu sa anatomijom, uzrastom i specifičnostima stanja koje pacijent ima.

Pravovremeni odlazak na pregled i postavljanje stručne dijagnoze može u značajnoj meri sprečiti nastanak daljeg napredovanja bolesti i nastajanje komplikacija koje mogu bitit izuzetno bolne i ograničiti svakodnevne aktivnosti.

Fizionova centar kontinuirano širi svoje znanje iz raznih oblasti medicine

Stručni tim Fizionova centra proširuje svoje stručno znanje na različitim poljima iz oblasti medicine.

Svake godine posećujemo renomirane svetske konferencije na kojima učestvujemo u važnim diskusijama i razmeni znanja sa kolegama iz inostranstva.

Insistiramo na stalnom usavršavanju i proširivanju znanja kako bismo ispratili najnovije medicinske trendove, koje ćemo kasnije i primeniti u našoj praksi.

Brojne poznate ličnosti su već poklonile poverenje Fizionova centru koji se uspešno bavi lečenjem brojnih oboljenja koja saniramo dugoročno i bezbolno.