Cistična fibroza je veoma retko oboljenje sa kojim u svetu živi oko sto hiljada ljudi.

Šta je cistična fibroza? Fibroza predstavlja proces u kojem zdravo tkivo koje čini organ, počinje da zamenjuje vezivno tkivo, što dovodi do otežane funkcije i ispoljavanja niza tegoba.

Vezivno tkivo je po strukturi tvrđe od uobičajenog tkiva organa, pa smanjena elastičnost dovodi do niza komplikacija.

Cistična fibroza je često genetski uslovljeno, nasledno oboljenje. Međutim, fibroza može nastati i kao posledica različitih povreda, hroničnih infekcija ili autoimunih oboljenja.

Cistična fibroza simptomi

Cistična fibroza je izuzetno retko oboljenje. Ipak, smatra se da je ovo oboljenje najčešća retka bolest ljudi bele rase.

Statistički posmatrano, jedna od 2.500 do 3.500 beba bude rođeno sa oboljenjem cistična fibroza.

Fibroza najčešće zahvata pluća, ali može se javiti i na drugim organima, a to su:

• Fibroza kože
  • Fibroza kostiju
  • Fibroza mišića
  • Fibroza srca
  • Fibroza jetre
  • Fibroza pluća
  • Fibroza bubrega
  • Fibroza usled limfedema

Cistična fibroza i njeni simptomi kod odraslih variraju u zavisnosti od stadijuma bolesti i opšteg zdravstvenog stanja osobe.

Fibroza jetre je najčešće posledica ciroze jetre, tada normalno tkivo jetre postepeno biva zamenjeno ožiljnim tkivom, dok fibroza srca može biti posledica oštećenja srčanog mišića.

Cistična fibroza je hronično stanje i zahteva kontinuiranu primenu terapije kako bi se progres bolesti stavio pod kontrolu.

Do nedavno je osnovu lečenja činila terapija koja ublažava simptome bolesti. Međutim, lečenje i terapijski tretmani cistične fibroze su se kontinuirano unapređivali i danas postoji lek koji može dovesti do potpunog povlačenja simptoma.

Terapija podrazumeva prepisane antibiotike, lekove koji omogućavaju bolje varenje, lekove koji proširuju disajne puteve uz svakodnevnu inhalaciju.

Fibroza kao posledica limfedema

Nelečeni limfedemi u odmakloj fazi mogu dovesti do nastanka fibroze.

Limfedem je stanje koje se javlja kada limfa, tečnost koja cirkuliše kroz limfni sistem, ne može normalno proticati kroz tkivo.

Zastoj u protoku dovodi do nakupljanja tečnosti i oticanja u zahvaćenim delovima tela, najčešće su to ekstremiteti.

Ako limfedem nije adekvatno lečen, odnosno njegovo širenje nije stavljeno pod kontrolu, može doći do dugotrajnog oštećenja tkiva, što dalje dovodi do fibroze.

Kada fibroza nastane na mestima koja su prethodno zahvaćena limfedemom, meko tkivo postaje tvrdo ožiljno tkivo, samim tim gubi prvobitnu elastičnost i funkciju.

Pored toga, fibroza dodatno otežava tretman limfedema i povećava rizik od nastanka brojnih komplikacija.

Najčešće komplikacije su smanjena pokretljivosti ekstremiteta, nastanka infekcije, a može se javiti i bol.

Rano prepoznavanje i lečenje limfedema prevenira nastanak fibroze i drugih komplikacija. Na sledećem linku saznajte više o terapiji limfedema.

Kako nastaje cistična fibroza kod dece? Cistična fibroza pluća simptomi

U slučajevima kada je plućna fibroza genetski uslovljena, simptomi se mogu uočiti i u najranijem periodu života, nedugo nakom rođenja.

Šta je fibroza i koji su njeni simptomi kod beba? Simptom fibroze kod novorođenčadi može biti izostanak prve stolice u prva 24 časa nakon rođenja.

Cistična fibroza kod beba se može rano dijagnostifikovati, a sadržaj creva kod ovih beba je dosta gušći nego uobičajeno, što može dovesti do začepljenja creva.

Pored toga, može se javiti i povraćanje zelenkastog sadržaja, kao i naduven stomak.

Postoje različiti genetički testovi koji omogućavaju da se postavi dijagnoza cistične fibroze kod novorođenčeta.

Pored toga, povećana koncentracija jona hlora u znoju sugeriše da se radi o cističnoj fibrozi.

Obolela deca u odraslom dobu mogu razviti dijabetes, hroničnu bolest jetre i probleme sa neplodnošću, koje cistična fibroza može podstaći.

Kako izgleda život dece sa cističnom fibrozom?

Cistična fibroza pluća uzrokuje gustu sluz koja se nakuplja u plućima. Nakupljena sluz je razlog otežanog disanja, ali i prilično čestih respiratornih infekcija.

Deca sa cističnom fibrozom imaju česte talase karakterističnog, isprekidanog kašljanja. Zbog toga je terapija inhalacijom deo njihove svakodnevice.

Pored respiratornih tegoba, cistična fibroza utiče na otežano varenje hrane, poteškoće u apsorpciji hranljivih materija.

Iz tog razloga deca obolela od cistične fibroze neretko imaju problem sa manjkom telesne težine iako se pravilno hrane i nemaju problem sa apetitom.

Povremene hospitalizacije su često sastavni deo života dece sa cističnom fibrozom, posebno ako dođe do težih respiratornih infekcija ili komplikacija.

Simptomi fibroze pluća i njihov intenzitet variraju u zavisnosti od uzrasta deteta, opšteg zdravlja i stadijuma bolesti.

Iako deca sa cističnom fibrozom mogu da pohađaju školu i redovne školske aktivnosti, dešava se da često izostaju iz škole.

Poželjno je da dete održava distancu od drugih osoba koje u tom momentu imaju respiratornu infekciju, pa zbog toga povremeno izostaju iz škole, pogotovo u periodu sezonskog gripa.

Lečenje cistične fibroze i inovativni lek za fibrozu pluća

Revolucionarni lek za fibrozu pluća je od nedavno dostupan i na teritoriji Srbije, a već je promenio živote mnogih pacijenata koji boluju od cistične fibroze.

Lek je namenjen osobama starijim od šeste godine života. Ovaj inovativni lek ljudima koji boluju od cistične fibroze omogućava povlačenje simptoma i normalan život.

Organizam obolelih je nakon trapije celokupno snažniji i sposoban da podnese veći napor.

Kašalj se povlači, a pacijenti uglavnom dobiju na težini ako su do tada imali nedostatak kilograma.

Zahvaljujući ovom inovativnom leku, ljudi sa cističnom fibrozom mogu nastaviti svoj život bez simptoma ove progresivne i teške bolesti.

Fizionova centar kontinuirano širi svoje znanje iz raznih oblasti medicine

Stručni tim Fizionova centra proširuje svoje stručno znanje na različitim poljima iz oblasti medicine.

Svake godine posećujemo renomirane svetske konferencije na kojima učestvujemo u važnim diskusijama i razmeni znanja sa kolegama iz inostranstva.

Insistiramo na stalnom usavršavanju i proširivanju znanja kako bismo ispratili najnovije medicinske trendove, koje ćemo kasnije i primeniti u našoj praksi.

Brojne poznate ličnosti su već poklonile poverenje Fizionova centru koji se uspešno bavi lečenjem brojnih oboljenja koja saniramo dugoročno i bezbolno.